Av Paul Bergman - 11 juli 2013 10:46

Åkte till Newport Beach som ligger ca 6 mil söder om LA och har västkustens största marina för småbåtar. Vi åkte ut på valsafari. Ingen höjdare precis, men vi fick i alla fall se "The Biggest Living Creature on Earth" alltså blåvalen. Vi fick också se några sjölejon. Skönt att komma ut på en båttur på Stilla Havet hur som helst.

Efter det åkte vi till en drive-in-bio och såg "The Heat", filmen var OK, upplevelsen bättre.

Det var sista dagen och om allt går som det ska så trampar vi svensk mark igen om ungefär 30 tim. Känslan är vemod men samtidigt längtar vi förstås hem.

Vi har haft en fantastisk resa!!

Återkommer med slutrapport när vi är hemma i Sverige.

Av Paul Bergman - 10 juli 2013 08:52

Idag bestämde vi oss för ett besök på Universal Studios som är en kombinerad nöjes/tema-park med Hollywoodfilmen som grund. Ska säga att vi var lite skeptiska om det verkligen var något att lägga pengar på, men är man i filmens huvudstad nr 1 så varför inte. Och vi blev inte besvikna, fantastiska 3D-attraktioner och guidade turer underhöll oss till sent stängningsdags. Rekommenderas starkt om ni har vägarna förbi någon gång!

Det var vad vi hann med idag. LA är en stor och väldigt utbredd stad så allting tar lång tid att ta sig till. Men oftast är det upp på närmsta motorväg och sen dunka den ett antal mil till den avfart man ska till, sen några kvarter efter mindre gator och vips är man framme. GPS:en har blivit vår bästa vän på denna resan.

Av Paul Bergman - 9 juli 2013 09:03

Vaknar vid 8:30 och går och äter frukost. Alva är mer morgontrött och brukar sova till 11-12-tiden. Under tiden tar jag ett morgondopp i poolen och njuter av jetflyget som går in för landning på LAX ett par miles bort. Lax är för övrigt världens 5:e största flygplats och ligger i princip mitt i Los Angeles.

Åker sen till Manhattan Beach för ytterligare en lat dag på stranden. Går härliga vågor här som vi leker och badar i hela dagen. Allt verkar väldigt "relaxed" här i LA, inte alls samma puls och tempo som i tex New York.

Efter stranden åker vi till ett Walmart och inhandlar en till resväska så vi får plats med allt hem till Sverige på torsdag.

På vägen tillbaka till hotellet stannar vi till på ett Outback Steakhouse och äter en god oxfilé med tillbehör. Väl på hotellet avslutas dagen återigen vid poolside med en kall öl i den sköna Californianatten.

Manhattan Pier

På väg hem från stranden

Kalifornisk trädgård

Av Paul Bergman - 8 juli 2013 08:00

Idag ville vi ha en dag på stranden så vi åkte till Huntington Beach, även kallad Surf City. Ska tydligen vara ett paradis för surfare. Stränderna här är enorma och Huntington är inget undantag. Det gick inga jättevågor idag men visst var det många som surfade.

När vi åkte hemåt mot kvällningen stannade vi till på Venice Beach för att uppleva folklivet där utmed strandpromenaden. Venice huserar en brokig skara människor och det är också där grabbarna/tjejerna på utegymmen håller till. Det finns också en stor skatepark där vi stod länge och beundrade de skickliga skatearna. När det mörknade så begav vi oss mot bilen för Venice verkade inte vara något hälsosamt ställe att tillbringa natten på.

Av Paul Bergman - 7 juli 2013 09:50

Efter lite sol o pool på fm åker vi till en kombinerad outlet/mall för att göra den sista shoppingen för den här resan. Hittar det vi ska och kör sedan till North Rodeo Drive där en annan kategori shoppare brukar hålla till, alltså de med större pluska än vår. Kör sen Sunset Boulevard som delar Beverly Hills och vi ser några stora fina villor/hus/slott eller vad man nu ska kalla dem. Kvällen avslutas sen på Santa Monica Pier där för övrigt Route 66 slutar. Piren delar Santa Monica Beach och Venice Beach. Vi äter en bit mat på piren och kollar in fiskarna och folkvimlet.

Amerikansk tandblekning på löpande band

N Rodeo Drive

Santa Monica Pier

Av Paul Bergman - 6 juli 2013 07:12

Tog det lugnt första dagen i Los Angeles pga en kraftig förkylning. Kom ändå iväg frampå em och klarade av ett par obligatoriska turistställen som Walk of Fame och Hollywood Hills med klassiska skylten.

Åkte sen till Malibu som ligger en bit norrut efter kusten. På beachen fick vi äntligen doppa tårna i det något svala Stilla Havet. Nu kan vi verkligen säga att vi åkt kust-till-kust!

Idag åt vi KFC till lunch och nachos till kvällsmat i hotellbaren.

Av Paul Bergman - 5 juli 2013 08:38

Ca 2,5 tim bilresa sydväst om Vegas ligger Death Valley. Platsen är känd för sitt rekord på högst uppmätta temperatur på jorden med 56,7 gr från juli 1913. Dalen ligger 86 m under havsnivån och är nordamerikas lägsta punkt. Man varnas på vägskyltar att inte gå för långt från bilen och att alltid ha vatten med sig. Bilens tempmätare visade 55 gr men hur det stämmer vet jag inte, över 50 hade vi säkert.

Sen vidare mot Los Angeles och vi anländer på kvällen i mörker och alla amerikanare firar Independens Day med grillning och fyverkerier. Hela staden lyser upp. På mindre än fem timmar har temperaturen sjunkigt från +50 till mer behagliga 20 gr. Har bokat hotell här nu som vi ska ha som bas de sista sju nätterna, ska bli skönt.

Badwater Basin, +50gr, -86m

Av Paul Bergman - 4 juli 2013 10:34

Idag hade vi en riktig slödag, hängde ut skylten och sov ut ordentligt. Dagen tillbringades sen vid poolen.

Frampå kvällen strosade vi längs The Strip som är gatan här med alla hotell och affärer. Fortfarande fruktansvärt varmt, värmen släpper inte ens nattetid.

Här i Las Vegas är det verkligen dollars som gäller och det mesta har blivit ca 25% dyrare än övriga USA.

Liret då? Nja, tacka vetja oddset och ATG.