Av Paul Bergman - 25 juni 2013 04:51

I dag hade vi en heldag på nöjesparken Cedar Point. Kom vid 12-tiden och var kvar till stängning 22. Ändå han vi inte åka allt vi ville. Vi åkte många, bla Millenium Force som är rankad etta i världen på berg-och-dalbanor i stål, ja resten kan ni ju räkna ut själva....

Blev faktiskt lite illamående på slutet men kan ha berott på den "Funnel Cake" (se bild) som dottern och jag klämde strax innan vi åkte Millenium. Ändå delade vi, många runt om kring oss smällde i sig en hel var, fattar inte hur dom orkar.

Ska bli skönt att komma på rulle i morgon igen. Vi ändrar resplanen något efter att ha fått tips om att Amish-folket har ett område här i södra Ohio. Dom skall vara vana vid turister så att man inte tränger sig på. Så istället för Chicago så blir det söderut och sen ansluter vi Rote 66 längre söderut vid St Louis.

Millenium Force

Funnel Cake

Av Paul Bergman - 24 juni 2013 05:54

Tänkte tillbringa dagen på stranden här i närheten av Sundusky men så blev det inte riktigt. Köpte online-biljetter till nöjesparken Cedar Point som skulle skrivas ut från nätet. Kom på att vi har ju ingen skrivare med oss och fick därför lägga 3 tim på att jaga någon som kunde hjälpa oss. Löste sig till slut i alla fall.

Kom iväg till den allmäna stranden East Harbour State Park sent om sider. Tur var väl det i och för sig för värmen och solen är enormt het. Pendlar mellan 30-35 grader hela tiden, något svalare på nätterna. Idag visade faktiskt termometern i bilen 100 gr F vilket motsvarar nära 38 gr C. Vi hade det i alla fall skönt på stranden med dopp i Lake Erie.

Kvällen planerades med besök på drive-in-bio med start kl 22:30. Men det blev inget av med det för GPS:en guidade oss till helt fel ställe. Så vi vände och åkte tillbaka till hotellet. I övrigt har GPS:en fungerat klockrent. Hur klarar men sig utan sådan?

Laddar nu för Cedar för en heldag i morgon.

Av Paul Bergman - 23 juni 2013 04:41

Skulle visa sig bli en ganska händelsefattig dag. Sov länge på fina hotellet i Hamilton och körde sen söderut mot Detroit och kanadensiska gränsen. Väldigt platt och tråkigt landskap men vi tog en snabb avstickare från motorvägen ner till Lake Erie och badade fötterna i det ganska kalla vattnet.

Kom in i ett kraftigt åskoväder trax norr om Detroit och temperaturen skönk från 33 till 20 grader på en minut. Passerade Detroit utan stopp och resan gick sen mot Sundusky, Ohio. Där ligger världens största Nöjespark, Cedar Point, som har 17 st olika berg-och-dalbanor. Vi ska bo här nu 3 nätter och planerar Cedar på måndag, tror det är mindre folk då.

Idag tillryggalade vi ca 45 mil så det blev en lång dag i bilen. Missade en sak att ta med från Sverige, LJUDBÖCKER!

Vi vill också passa på att hälsa så mycket till farmor som är hemkommen från operationen och farfar som skötte hemmet under tiden.

Vill med den här bilden hälsa "LOVES" till alla där hemma!

Av Paul Bergman - 22 juni 2013 07:17

Lämnar ett trevligt Hancock och styr kosan nordväst mot kanadensiska gränsen och Niagarafallen. En tur på ca 35 mil.

Väl framme börjar vi med att besöka Nikola Tesla Monument som finns vid Niagarafallen. Tesla uppfann växelströmsmotorn och har en egen SI-enhet uppkallad efter sig. Fallen i sig är fantastiska att uppleva på plats.

Sen vidare in i Kanada för att tillryggalägga några mil till innan det var dags att försöka hitta ett motell. Gjorde dock misstaget att styra in i en stad som heter Hamilton, vilket visade sig vara en 1/2-miljonerstad. Surrade runt i ca 2 tim innan vi till slut torskade på ett designat Best Western. Enda lediga var sviten för $240. Men fin var den med egen jaccuzi på rummet och inkluderat fitness och inomhuspool.

För övrigt är det varmt väder hela tiden. Pendlar mellan 25 och 35 gr C. Kvällarna är behagliga dock.

I morgon får vi försöka ta oss söderut mot Detroit och in i Staterna igen så att vi har täckning på GPS:en.

Två mycket framstående elektroingenjörer, en är Nikola Tesla.

Av Paul Bergman - 21 juni 2013 06:35

Började bra med att gradera upp hyrbilen till en convertible Mustang. Sen blev det halvt panik när jag fått fel 12V-kabel till GPS:en med mig från Sverige. Fick springa till en Lot-for-Less butik runt kvarteret och lyckades till slut få tag på en adapter, pust!! Sen slänga sig ut i värsta Manhattan-trafiken, men det går bra om man tar det lugnt.

Nästa stop Woodbury Outlet 1 timme norr om NYC för mer shopping, halva priset mot hemma på det mesta.

Sen vidare mot nästa mål som är Niagara Falls. Pizzastopp i Monticello och sen vidare i mörkret till Hancock som ligger vid Delawarefloden och känt för fisketurism. Tog in på hyfsat fint hotell för vi orkade inte leta billigare motell. En öl i baren sen läggdags. Ca halvvägs 30 mil till Niagara Falls.

Tänk att man aldrig blir vuxen...!

Av Paul Bergman - 20 juni 2013 06:42

Idag avverkade vi hela nedre Manhattan till fots mestadels. Ground Zero, båttur runt Liberty Island med frihetsgudinnan, Wall Street med Nasdac. Gick också till Little Italy och sen käk i China Town, kinamat förstås, finns inget annat där. Gott var det. Längesedan jag gick så långt på en dag, benen värker.

Dottern nöjd så långt, hon säger: Här ska jag bo nån gång.

I morgon börjar det riktiga äventyret när vi ska hyra bil och dra västerut.

Två mycket framstående män!! En är George Washington.

Av Paul Bergman - 19 juni 2013 15:07

Började dagen med att gå mot Time Square. Vid första korsningen tog jag fram kartan och direkt kom en man fram och frågade vad vi sökte efter. Sen spenderade han en kvart av sin tid och förklarade hela Manhattan, vad vi skulle göra resp undvika turistfällor. Verkar stämma att amerikanarna är väldigt hjälpsamma.

Väl framme på Tme Sq kunde jag inte hålla dottern från shoppningen, Polo, Victoria Secret, Forever 21, Abercombie & Fitch, Hollister, så där ja, där gick den budgeten. Även mamma Lena kan nog förvänta sig något vid hemkomsten.

Efter fika på Starbuks åkte vi Subway till Empire State Building. Upp där på 102:avåningen och 321 m med fantastisk vy åt alla vädrestreck.

På kvällen åkte vi cykeltaxi till Grand Central Station och käkade skaldjur på The Oyster Bar, gott!

I morgon blir det bara pappa-grejor, som dottern säger, alltså ingen shopping.

Av Paul Bergman - 18 juni 2013 22:22

Efter en lång dag och resa var vi äntligen framme i New York.Tog nog 1,5 tim att komma igenom säkerheten på Jfk, makalöst.Tåg+subway till hotellet. Dottern blev inte särskilt nöjd när vi hade dusch+toa delat i korridoren. Måste ha missat det vid bokningen.